Cecília Gimeno Gómez
Màster en Ensenyament d'Espanyol i de Català com a Segones Llengües
Amb el suport de:
Potser jo soc el clar exemple que cal seguir sempre la passió a l'hora d'estudiar. Vaig començar la meva trajectòria acadèmica cursant Educació Infantil, però en acabar vaig decidir que volia ser editora, ja que els libres i la literatura eren una part molt important de la meva vida. En les últimes setmanes de quart curs, Beatriz Blecua va venir a fer-nos una explicació del Màster en Ensenyament d’Espanyol i de Català com a Segones Llengües, i em va fascinar la idea de fer les pràctiques a l'estranger, entre moltes altres coses. És clar que no m'imaginava tot el que em passaria amb aquest màster. El mateix any del màster vaig fer un postgrau en Edició i Producció de Llibres i vaig adonar-me que potser havia idealitzat massa el sector editorial. Vaig aprendre moltes coses que ara em serveixen; per exemple, els programes d'edició, ara puc aplicar aquest coneixement a la creació de materials didàctics i d'aprenentatge que porto a l'aula. I ara, gairebé un any després d'haver estudiat el màster, estic treballant com a professora d'espanyol en una escola major de Malines, a Bèlgica, i també estic treballant com a docent externa a l'Institut Cervantes de Brussel·les.
En els meus plans de futur està fer un doctorat, però abans vull formar-me i aprendre en el món de l'ensenyament de segones llengües. Vull que el tema de la meva tesi sigui un estudi de l'impacte de la motivació i la personalitat en diferents centres i en diferents àmbits d'aprenentatge, i per això necessito aprendre, formar-me i treballar molt.
En el meu cas, quedar-me a la UdG no va ser una decisió complicada. Vaig tenir la sort de cursar Lengua y Literatura Españolas a la Universitat de Girona, i coneixia gairebé tots els professors que impartien el màster. De fet, en la meva perspectiva de futur, si faig el doctorat, serà a la Universitat de Girona. La Facultat de Lletres és molt especial, és com casa meva. Em va encantar el programa d'estudis que oferia el màster, la idea de fer pràctiques a l'estranger em va fascinar, així com les assignatures, els professors i professores que tindria, l'ambient que la coordinadora va descriure que es creava en el màster, i que després va superar les meves expectatives amb escreix, tot va ser decisiu. I, si us dic la veritat, no volia fer el màster, ja que ja venia de fer Educació Infantil, i pensava que la meva vocació no era l'educació. I ara, mira'm! Curiós...
L'opció de poder fer les pràctiques a l'estranger va ser un dels grans atractius del màster per a mi. Vaig triar Bèlgica perquè va ser on vaig conèixer la meva parella, i perquè ens agradava la idea de fer-hi una vida junts. I, evidentment, per la gran quantitat d'oportunitats laborals que veia en aquest país. Vaig escollir una ciutat preciosa per fer les pràctiques, en una de les universitats més importants a Europa, i amb la seva Escola de Llengües Modernes. Escollir bé les pràctiques també em va impulsar a començar a obrir-me pas a Bèlgica.
Cecília Gimeno Gómez
Des del meu centre de pràctiques vaig assistir a diferents jornades pedagògiques, on vaig conèixer professors, personal de l'Institut Cervantes i persones increïbles que m'han ajudat a arribar on soc ara. Actualment, estic treballant a Thomas More. I això és gràcies a haver vingut a Bèlgica. També treballo a la millor institució d'ensenyament d'espanyol, l'Instituto Cervantes, i també és gràcies a haver vingut a Bèlgica, haver fet les pràctiques a la CLT i, sobretot, gràcies a haver cursat aquest màster.
No penso que el màster només ajudi a trobar feina; realment, sense aquest màster no podria estar treballant en allò que és la meva vocació ara mateix. I dic "treballar" però, de veritat, no podeu imaginar l'emoció i les ganes que tinc de fer classes cada dia. No és simplement una feina, sinó una oportunitat per gaudir, riure i aprendre ensenyant.
La meva vida universitària va ser molt diferent de la resta d'estudiants que conec. Durant els quatre anys de carrera, pràcticament no vaig tenir vida universitària. Vaig començar la universitat més tard del que la gent sol començar-la, i també estava molt centrada en els meus estudis i en la meva feina. Amb el màster tot va canviar, potser perquè vaig trobar gent més afí a mi, i també la meva situació havia canviat, ja no treballava. Vaig poder conèixer un grup molt especial dins del màster, i amb ells vaig descobrir la vida universitària a Girona. És una ciutat preciosa per viure, tot és a prop, tens tot el que necessites, és accessible. Té dues parts, tot i ser una ciutat, et fa sentir com a casa, siguis d'on siguis. En el màster hi havia tres noies de València que van fer de Girona la seva llar, i elles tres ens van obrir els ulls sobre la bellesa d'aquesta ciutat, que a vegades sembla que, per ser nostra, ja no la valorem prou. Jo a Girona la trobo a faltar moltíssim des que soc a Bèlgica.
El darrer dia del màster vaig plorar moltíssim, ja que no volia que s'acabés. Li vaig dir a la coordinadora com aquest màster havia canviat la meva vida, i és absolutament cert; a mi aquest màster m'ha canviat radicalment. La meva concepció de l'educació era molt diferent. En el transcurs del màster, vaig aprendre a explorar una part creativa i innovadora constant en mi mateixa. Va ser una superació d'expectatives, i actualment és el que practico en el meu dia a dia com a professora de L2.
És innegable que aquest màster és la raó per la qual soc professora d'espanyol com a segona llengua."
Cecília Gimeno GómezCada dia, mentre preparo les classes, busco material i intento crear continguts més atractius visualment per als estudiants, em recordo moltíssim de tots els consells que ens van oferir. És innegable que aquest màster és la raó per la qual soc professora d'espanyol com a segona llengua. Tot el que vaig aprendre durant el màster ha constituït la base fonamental per ser la professora que soc avui en dia.
Evidentment, hi ha molt treball darrere, no és fàcil, però representa un creixement personal i professional excel·lent. Personalment, encoratjaria qualsevol que tingui dubtes sobre aquest màster que s'arrisqui. Hi ha moltes opcions per ser professor, i l'ensenyament de llengües és una oportunitat excepcional i única per créixer tant professionalment com personalment. A més, dins d'aquest màster es barregen diferents perfils, diverses personalitats i persones que provenen de diferents camps; no tots provenim de Filologia Hispànica, i aquesta diversitat és impressionant, ja que et proporciona la capacitat d'entendre i conèixer altres punts de vista. A més, l'ambient que es crea és molt dinàmic, diferent i especial.
Si tenen tanta sort com he tingut jo, coneixeran persones que seran el millor del màster, professors que es faran amics, i amics que es convertiran en família. Així que el meu consell és que gaudeixin del màster si el fan, perquè és molt curt, passa volant, i tinc clar que serà una de les experiències més especials de la seva vida.