El puig dels Avencs, el petit gran guardià de la Gramola

El puig dels Avencs, el petit gran guardià de la Gramola

Una volta circular per un dels cims que coronen un coll travessat de vells camins i fitat de significatius jaciments arqueològics

El puig dels Avencs (518 m) deu el nom a la presència d’un grapat de cavitats verticals molt a prop del cim. Es tracta d’una muntanya poc coneguda del terme municipal d’Andratx, però que geogràficament corona el coll de la Gramola. No debades, devia ser en el passat un punt de vigilància i control entre les valls del nord del municipi i la gran vall formada per les dues comes andritxoles, la Coma Freda i la Coma Calenta. Per aquí passaven, i encara ara hi passen, diferents camins que unien Andratx amb els costers de ponent de la serra de Tramuntana, bona part dels quals s’integren dins la Ruta de Pedra en Sec (GR-221). Un d’aquests era el camí reial d’Estellencs, avui desaparegut i substituït per l’actual carretera, de començament del segle XX.

Quant al topònim del coll de la Gramola, respon a una antiga possessió, documentada en el Llibre del Repartiment (1232), propietat de Robert de Gramola. Posteriorment, la finca fou segregada en tres parts, només una de les quals conservà el nom. Igual que l’antiga possessió de l’Evangèlica, de la qual actualment només es conserva el topònim d’un puig i un coll. A més, durant la ruta, ens farem a prop d’un petit jaciment arqueològic posttalaiòtic i romà, vora Can Rodella, en estat de conservació dolent i pendent de noves excavacions que aportin nova i precisa informació, tal com revela la fitxa de catàleg.

Disposam de transport públic, la L-131, que uneix Santa Ponça i Banyalbufar, passa pel coll de la Gramola (consultau-ne els horaris al web tib.org). Abans d’iniciar la caminada, vull agrair a Joan Carles Lladó, tècnic de Patrimoni de l’Ajuntament d’Andratx, tota la informació facilitada que ens ha permès completar el contingut d’aquesta ruta, breu però intensa.