De Deià a Béns d’Avall per la marina de Deià i el camí del Grau

Amb el suport de:

Mallorca - Illes Balears

Un itinerari circular, llarg i rigorós, que ens permetrà assaborir amb tota la seva plenitud la bellesa d’aquest espai únic de la Tramuntana

Robert Graves deia, amb la seva habitual ironia, que el poble de Deià devia el seu nom a les vegades que havia estat immortalitzat sobre els artístics llenços. “El pueblo de ya pintado”, ens deixà escrit a ‘Por qué vivo en Mallorca’, del 1964. En aquesta ruta recorrerem el camí de Baix, dit popularment dels Pintors, a través del qual travessarem la fascinant marina deianenca, plena de matisos i sempre salvatge. La tornada la farem pel camí vell de Sóller o del Grau (GR-221), que ens permetrà completar la vista de tota la contrada. Tot plegat serà una experiència molt especial pel cor d’aquest bocí de la serra de Tramuntana - Patrimoni de la Humanitat.

La ruta

00’ Ens posam en marxa des de la parada del bus TIB (tib.org) de Deià (L-210), a l’altura de l’hotel La Residència. Des d’aquí anam en direcció a la Casa de la Vila, pel carrer del Porxo. Arribam fins al fons d’aquesta estreta via de la part més antiga del poble i, deixant de banda el carrer de Ramon Llull, que puja per la dreta dalt de la barriada del Puig, tiram dret per avall per unes escales que ens menaran al Clot, barriada bessó de la vila. Seguint els indicadors del GR-221 (Ruta de Pedra en Sec) arribam al refugi de Can Boi 10’, que deixam a l’esquerra per continuar descendint en direcció a la cala pel camí dels Ribassos.

Prop de tres-cents metres més avall 15’, trobam a l’esquerra uns rentadors, i aquí el camí perd l’asfalt i adopta progressivament el perfil característic dels camins de la Serra: estret, empedrat i amb marge de sosteniment, que, en aquest cas, resulta ser molt espadat. D’aquí en ve el nom: camí dels Ribassos. La visió del fons del torrent Major es fa més espectacular des d’aquest tram de camí.

30’ El camí dels Ribassos connecta per un pontet amb la carretera de la Cala. Davant tenim la continuació del GR-221 cap a Sóller, pel tram conegut com el camí de la Pesta, i a la dreta, el camí de la Vinyeta, que també duu a Deià. Nosaltres giram a l’esquerra i enfilam carretera avall en direcció a la mar. 40’ Allà on la carretera tomba a l’esquerra i dret tenim el caminet que baixa a la cala, prenem el camí de la dreta. Travessam el camí que puja de la mar cap a Son Bujosa i, sense perdre altura, sortim a uns marges que guaiten sobre la cala i des dels quals dominam tota la rada. El senderó s’enfila per damunt unes penyes sobre uns escars i, de sobte, com acabada d’emergir de la profunditat de la mar, se’ns presenta l’esvelta figura d’unes roques blanquinoses que formen el conjunt conegut com a Còdols Blancs 50’, sobradament pintat pels paisatgistes de final del segle XIX i principi del XX. No debades, a aquest tram de ruta se’l coneix com el camí dels Pintors.

A partir d’ara, la nostra ruta discorre per estrets marges tallats sobre el pendent rost, ran del penya-segat. És el que alguns identifiquen com el camí de Baix, que unia Deià i la Cala amb Alconàsser i Béns d’Avall, ja dins Sóller, i que passava per Llucalcari. És un itinerari oposat al camí d’Amunt o del Grau, dit també de Son Coll o de Castelló.

Hem d’anar molt atents a les fites i indicadors de fusta que ens van assenyalant els diferents canvis d’orientació del camí. En aquest primer tram, ens trobam diversos pedrissos, condicionats per l’antic propietari de Son Bujosa, seguint l’estil de l’Arxiduc a les seves possessions.

1h25’ El camí passa per davant les cases del Canyaret. Deixam a la dreta el camí esglaonat que puja al llogaret de Llucalcari. A partir d’aquí el senderó es troba molt malmès i esdevé una mica més complex. Cal que posem molta d’atenció a cada passa que facem. 1h50’ Tenim Alconàsser a la vista i el caminet s’enfila per salvar un penya-segat -Penyal del Colomer- que tenim davant. Poc després topam amb una paret seca amb tanca de filferro que ens obliga a baixar uns metres per un terreny rost i llenegadís fins a trobar un botador de fusta. Indicadors de fusta ens aniran duent per un recorregut molt divers fins a desembocar sobre el llogaret d’Alconàsser 2h00’. Seguim el camí de pujada que, paral·lel al torrentó que baixa pel comellar als peus de Can Bleda, s’acosta cada vegada més a la carretera de Béns d’Avall, a la nostra esquerra. Travessam el torrent en el punt que ens sigui més fàcil i continuam la marxa carretera amunt.

2h15’ Enganxam el GR-221. A l’esquerra, continua en direcció al refugi de Muleta. Nosaltres voltam a la dreta cap a Deià. Primer passarem pel coll de Can Bleda (224 m) 2h25’ i d’aquí pujarem a l’oratori de Castelló. Per darrere aquesta vella església del segle XVII accedirem a les cases de Can Prohom i Son Mico 2h35’, per on continua el camí de tornada. Val la pena deturar-s’hi un moment per gaudir de l’entorn i assaborir les aromes d’història que es desprenen d’aquesta antiga alqueria musulmana. Des de la seva terrassa podem observar a l’esquerra, dalt d’un turó, el famós Pi de l’Ensaïmada.

Font de les Mentides

Després d’un breu descans, dirigim les nostres passes cap a Deià en el darrer tram de la ruta. 3h00’ Deixam a la dreta l’accés a la font de les Mentides o de Son Coll. Si anam bé de temps, paga la pensa fer-hi una aturada. “En relació amb aquest nom tan curiós de font de ‘les Mentides’, hi ha una tradició que diu que tots aquells que beuen aigua de la font i no són de Son Coll no aturen de dir mentides. És possible que la llegenda tingui origen en el plet que sobre el dret d’ús de l’aigua de la font va enfrontar amb discussions, baralles i nombrosos litigis, des de 1480 fins a 1583, els de Son Coll amb els de Llucalcari” (fontsdetramuntana.com).

Un poc més endavant, 3h05’ passam per davant del llogaret de Son Coll. A començament del segle XX hi residien cinquanta persones. Durant tot aquest tram gaudim de l’encant dels vells camins públics que travessaven la serra de Tramuntana i de les belles panoràmiques de la marina de Deià. Sortim a la carretera Ma-10 a l’altura del punt quilomètric 60,200 per la urbanització de les Coves de Can Puigserver 3h20’. Emparats per les cases de Ca l’Abat, banda amunt a la nostra esquerra, continuarem amb molta precaució per la calçada fins a arribar al poble. Abans d’arribar-hi, deixam també a l’esquerra Ca n’Alluny, la casa museu de Robert Graves. En entrar dins Deià, la parada del bus davant La Residència indica el final de ruta. 3h50’.