150 anys del Port de Barcelona: viatge virtual a la transformació d’una ciutat

Fa un segle i mig es va plantar la llavor que va connectar Barcelona i Catalunya amb el món

Contingut patrocinat per:
Tanca al moll de la Muralla després de les obres el 1923
L’edifici de la Junta d’Obres del Port de Barcelona l’any 1929
Vista aèria el 1935 de l’espai que es convertiria en el port de creuers i el port comercial, al fons
El port ciutadà entre els anys 60 i 70
Vista aèria del Port de Barcelona l’any 1966

Comença el viatge virtual

Fa molts i molts anys, a Barcelona...

L’any 1859, l’enginyer en cap de la província de Barcelona, Josep Rafo, va presentar al Ministeri de Foment un projecte d’obres i millores del Port de Barcelona que assegurés un abric segur a les embarcacions i pogués acollir grans vaixells. Era un projecte ambiciós que, dut a terme en la seva totalitat, superava en extensió el Port de Marsella.

El Ministeri de Foment va acceptar el projecte immediatament, fins al punt que Ildefons Cerdà el va incorporar en el seu pla de l’Eixample. Però una obra de tal magnitud requeria d’un gran finançament i voluntat política: els militars havien deixat clar que s’havia de mantenir la Ciutadella, el castell de Montjuïc i la muralla de mar.

Les obres van encallar-se una dècada, fins que un 5 de febrer del 1869 armadors, comerciants i empresaris marítims, juntament amb el Ministeri de Foment, van constituir la Junta d’Obres del Port de Barcelona, una institució pionera a l’Estat que va permetre que Barcelona i Catalunya comptessin amb un port adequat al creixement de la seva economia i va facilitar la seva obertura comercial al món.

Aquella va ser la llavor que, 150 anys més tard, convertiria el Port de Barcelona en el gran ‘hub’ logístic de la Mediterrània.

La transformació d'una ciutat en imatges

Edat Moderna

Al segle XVI, Barcelona està oberta al comerç marítim als peus de Montjuïc, però els vaixells són vulnerables als temporals i les obres dels primers dics s'allarguen durant segles. Quan les antigues muralles de la ciutat s’enderroquen, el Port per fi pot créixer per adaptar-se a una activitat comercial cada cop més intensa.

1720. Barcelona en un gravat de Joseph Friderich Leopold.
1720. Barcelona en un gravat de Joseph Friderich Leopold. Joseph Friderich Leopold

Segle XIX - Revolució Industrial

El 1869, ara fa 150 anys, es constitueix la Junta d'Obres del Port de Barcelona, una organització moderna que aporta la gestió i el finançament necessaris per desenvolupar el seu projecte d’expansió i canalitzar el potencial real del Port.

És l'època de la Revolució Industrial, del Pla Cerdà, de l'Exposició Universal i de l'energia de vapor. El mateix 1869 s’acaben les obres al canal de Suez i es redueix a la meitat el trajecte entre l’Europa Occidental i l’Extrem Orient: el tràfic naval a la Mediterrània ha canviat per sempre.

Entre el maig del 1870 i el juny del 1875 s’extreuen gairebé dos milions de metres quadrats de sediments, una operació que costa més de tres milions de pessetes. Per primera vegada en la història del Port, sembla que els barcelonins guanyen la partida a l’entorn.

1888. Fotografia de la draga i la càbria del Port.
1888. Fotografia de la draga i la càbria del Port. Pau Audouard, Museu Marítim de Barcelona
1888. Grua locomòbil per a les obres.
1888. Grua locomòbil per a les obres. Pau Audouard, Museu Marítim de Barcelona

1905-1912

A principis del segle XX, quan per fi s'ha aconseguit dragar el fons del Port de manera eficient, la Junta d’Obres del Port aprova la creació de més superfície terrestre per atendre millor la creixent quantitat de mercaderies que transporten els nous vaixells. L'activitat al Port és cada cop més frenètica. El món avança a velocitat de vertigen i Barcelona li segueix el ritme.

1906. Descàrrega de carbó al moll de Sant Beltran.
1906. Descàrrega de carbó al moll de Sant Beltran. Port de Barcelona
1906. L’arribada d’un dels vapors correu de Mallorca.
1906. L’arribada d’un dels vapors correu de Mallorca. Port de Barcelona
1907. Primeres grues elèctriques dels magatzems de la Barceloneta.
1907. Primeres grues elèctriques dels magatzems de la Barceloneta. Port de Barcelona
1909. Instal·lació per extreure l’escullera existent a l’espigó.
1909. Instal·lació per extreure l’escullera existent a l’espigó. Port de Barcelona
1913. Edifici del Portal de la Pau amb el restaurant Mundial Palace a la primera planta.
1913. Edifici del Portal de la Pau amb el restaurant Mundial Palace a la primera planta. Port de Barcelona

1914-1945

Durant la primera meitat del segle XX, el món travessa moments convulsos. Les dues Grans Guerres creen un clima d'inestabilitat que afecta l'activitat portuària. Malgrat que durant els anys de la Primera Guerra Mundial el Port continua creixent, la Guerra Civil Espanyola deixa el país en ruïnes.

1915. Una barcassa llançant blocs de formigó.
1915. Una barcassa llançant blocs de formigó. Port de Barcelona
1917. Una goleta americana de sis pals dedicada al transport de carbó.
1917. Una goleta americana de sis pals dedicada al transport de carbó. Port de Barcelona
1920. Treballs de reconstrucció en la prolongació del dic de l’Est.
1920. Treballs de reconstrucció en la prolongació del dic de l’Est. Port de Barcelona
1921. Treballadors de les obres.
1921. Treballadors de les obres. Port de Barcelona
1922. Treballadors de la construcció del dic de l’Est.
1922. Treballadors de la construcció del dic de l’Est. Port de Barcelona
1924. Tractor per arrossegar els vagons per les vies fèrries.
1924. Tractor per arrossegar els vagons per les vies fèrries. Port de Barcelona
1925. Carregant vagons amb una càbria al moll de les Drassanes.
1925. Carregant vagons amb una càbria al moll de les Drassanes. Port de Barcelona
1928. Descàrrega de productes a granel a la Barceloneta.
1928. Descàrrega de productes a granel a la Barceloneta. Port de Barcelona
1929. L’edifici de la Junta d’Obres del Port de Barcelona.
1929. L’edifici de la Junta d’Obres del Port de Barcelona. Port de Barcelona
1931. Bucs fondejats a la dàrsena del Comerç.
1931. Bucs fondejats a la dàrsena del Comerç. Port de Barcelona
1935. Vista del Port des de la Torre de Sant Sebastià.
1935. Vista del Port des de la Torre de Sant Sebastià. Port de Barcelona

Anys 50, 60, 70 i 80

La dictadura franquista afecta l’activitat del Port durant molts anys. A finals dels anys 50 es potencia el Port de Barcelona com a cor de la importació i l’exportació que demana una economia en recuperació.

El 1966 comença la construcció de noves infraestructures estratègiques, com el moll de l'Energia, i s'inicia l'expansió cap al sud. El Port creix amb la ciutat i amb Catalunya mentre veu arribar una nova eina que revolucionarà el transport de mercaderies: el contenidor. Als anys 80 el Port inicia un procés per transformar els seus molls interiors i obrir-se a la ciutat. El moll de la Fusta es converteix en el primer espai per passejar i per gaudir del Port.

1950. Moll d’Espanya a la dècada dels 50-60.
1950. Moll d’Espanya a la dècada dels 50-60. Port de Barcelona
1960. Passeig pel trencaones a finals de la dècada dels 60.
1960. Passeig pel trencaones a finals de la dècada dels 60. Port de Barcelona
1965. Vista aèria del Port de Barcelona.
1965. Vista aèria del Port de Barcelona. Port de Barcelona
1966. Àrea pròxima al riu Llobregat on es va ampliar el Port, segons el projecte de 1965-1966.
1966. Àrea pròxima al riu Llobregat on es va ampliar el Port, segons el projecte de 1965-1966. Port de Barcelona
1970. Exportació de SEAT 600 al moll Adossat.
1970. Exportació de SEAT 600 al moll Adossat. Port de Barcelona
1971. Primera terminal provisional de contenidors al moll de Costa.
1971. Primera terminal provisional de contenidors al moll de Costa. Port de Barcelona
1987. El Port Vell l’any 1987, abans de l’aprovació del pla especial del 1989.
1987. El Port Vell l’any 1987, abans de l’aprovació del pla especial del 1989. Port de Barcelona

Anys 90 - actualitat

La designació de la ciutat com a seu olímpica va suposar un incentiu per al port ciutadà –el Port Vell–, si bé la majoria de les noves infraestructures (rambla de Mar, World Trade Center, Palau de Mar, Aquàrium, IMAX, Maremagnum...) van inaugurar-se després dels Jocs, l’any 1995.

Des d’aleshores, el Port de Barcelona no ha parat mai de créixer, i avui és cinc ports en un: port ciutadà, comercial, logístic, energètic i de creuers. Un port modern i competitiu que permet que les exportacions catalanes arribin arreu i que atreu grans navilieres i operadors logístics.

150 anys després, un cop s’ha generat l’espai i les infraestructures suficients, el repte ara és seguir creixent sobre dos pilars essencials: la innovació i la sostenibilitat mediambiental, social i econòmica, amb l’horitzó –defensen des del Port– com a únic límit.

Port ciutadà.
Port ciutadà. Port de Barcelona
Port ciutadà.
Port ciutadà. Port de Barcelona
Port comercial.
Port comercial. Port de Barcelona
Port comercial.
Port comercial. Port de Barcelona
Port comercial.
Port comercial. Port de Barcelona
Port comercial.
Port comercial. Port de Barcelona
Port de creuers.
Port de creuers. Port de Barcelona
Port de creuers.
Port de creuers. Port de Barcelona
Port energètic.
Port energètic. Port de Barcelona
Port logístic.
Port logístic. Port de Barcelona
Des de l’aire.
Des de l’aire. Port de Barcelona
Des de l’aire.
Des de l’aire. Port de Barcelona
Des de l’aire.
Des de l’aire. Port de Barcelona

Per saber-ne més:

150è Aniversari Interactiu viatge a l'interior del Port