Fa molts i molts anys, a Barcelona...
L’any 1859, l’enginyer en cap de la província de Barcelona, Josep Rafo, va presentar al Ministeri de Foment un projecte d’obres i millores del Port de Barcelona que assegurés un abric segur a les embarcacions i pogués acollir grans vaixells. Era un projecte ambiciós que, dut a terme en la seva totalitat, superava en extensió el Port de Marsella.
El Ministeri de Foment va acceptar el projecte immediatament, fins al punt que Ildefons Cerdà el va incorporar en el seu pla de l’Eixample. Però una obra de tal magnitud requeria d’un gran finançament i voluntat política: els militars havien deixat clar que s’havia de mantenir la Ciutadella, el castell de Montjuïc i la muralla de mar.
Les obres van encallar-se una dècada, fins que un 5 de febrer del 1869 armadors, comerciants i empresaris marítims, juntament amb el Ministeri de Foment, van constituir la Junta d’Obres del Port de Barcelona, una institució pionera a l’Estat que va permetre que Barcelona i Catalunya comptessin amb un port adequat al creixement de la seva economia i va facilitar la seva obertura comercial al món.
Aquella va ser la llavor que, 150 anys més tard, convertiria el Port de Barcelona en el gran ‘hub’ logístic de la Mediterrània.