Viatge virtual a l’interior del Port de Barcelona

El gran ‘hub’ logístic de la Mediterrània aposta pel creixement sostenible

Contingut patrocinat per

Carregant

Cinc ports en un

El Port de Barcelona és la principal infraestructura de transport i serveis de Catalunya. Genera 41.200 llocs de treball i té un paper fonamental en l’economia del país, especialment en la canalització de les exportacions i les importacions. És un port molt diversificat, fins al punt que integra cinc ports en un: el port ciutadà, el port de creuers, el port comercial, el port logístic i el port de l’energia.

Segons les estimacions de Barcelona Regional, l’activitat del port suposa el 7,6% de la concentració d’òxids de nitrogen (NOx) a l’aire de la ciutat (molt per sota del trànsit de vehicles, que suposa el 60%) i l’1,5% de la concentració de partícules en suspensió (PM10). Per reduir les emissions, el Port impulsa un Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire amb 53 mesures.

El port ciutadà

El Port Vell, o port ciutadà, és la part més antiga del Port de Barcelona. Acull activitat pesquera, industrial, nàutica, esportiva, espais de negocis i emprenedoria digital, hotels, recintes comercials, museus i espais de formació. Entre barcelonins i turistes, cada any rep 17 milions de visitants.

De les aigües del port es retiren cada any més de 400 m3 d'escombraries marines gràcies a la feina de tres embarcacions. Aquesta mesura i d’altres han permès que, entre el 2000 i el 2016, la presència de nutrients inorgànics en l’aigua portuària s’hagi reduït més d’un 70% i l’indicador de biodiversitat s’hagi multiplicat per més de dos.

1 Barcelona Nautic Center
2 Fundació de Navegació Oceànica
3 Hotel W
4 Oficines Desigual
5 WTC i Hotel Grand Marina
6 Club Natació Barcelona
7 Marina Barcelona 92
8 Museu Marítim
9 Club Natació Atlètic Barceloneta
10 Maremagnum
11 Confraria de Pescadors
12 Reial Club Marítim
13 Aquarium
14 Reial Club Nàutic
15 One Ocean Port Vell
16 Institut de la Nàutica
17 Pier01 de la Barcelona Tech City
18 Museu d’Història de Catalunya

El port de creuers

El Port de Barcelona és el primer port d’Europa i de la Mediterrània en creuers, amb 2,7 milions de passatgers anuals.

Les emissions dels creuers suposen tan sols l’1,2% de la concentració d’òxids de nitrogen (NOx) i el 0,23% de la concentració de partícules en suspensió (PM10) a l’aire de la ciutat. Per reduir les emissions, el port promou com a combustible alternatiu per als vaixells el gas natural liquat, que és el combustible fòssil menys contaminant. Impulsa projectes per disposar de gavarres que subministrin aquest combustible als creuers de gas natural liquat que a partir del 2019 faran escala al Port.

El port comercial: els ferris

A més dels creueristes, el Port també rep 1,4 milions de passatgers de ferris de línia regular a l’any.

L’activitat dels ferris suposa només l’1,4% de la concentració d’òxids de nitrogen (NOx) i el 0,28% de la concentració de partícules en suspensió (PM10) a l’aire de la ciutat. Des del febrer de 2017 un dels ferris de Baleària que cobreix la ruta Barcelona-Palma ja fa servir el gas natural liquat durant tota la seva estada al Port. A més, s’ha impulsat un projecte pilot de construcció d’un generador alimentat amb gas per subministrar electricitat als ferris des del moll durant la seva estada a port.

El port comercial: els vehicles

El Port de Barcelona també és el primer port de transport de vehicles de la Mediterrània, amb prop d’un milió de cotxes transportats a l’any.

De tots els vehicles que entren o surten del port, un 34% ho fan en tren. El conjunt del tràfic ferroviari, que inclou sobretot vehicles i contenidors, suposa un estalvi de 23 milions d’euros anuals en externalitats negatives com la contaminació, el soroll, la congestió o els accidents. A més, el Port impulsa el projecte CarEsmàtic (amb finançament europeu) per adaptar-se a les necessitats logístiques del transport del vehicle elèctric.

El port comercial: els contenidors

En tràfic de contenidors, el Port de Barcelona va ser el port europeu que més va créixer l’any passat. Va passar dels 2,2 als 3 milions de contenidors, un increment del 32% en un any.

El principal projecte que s’ha posat en marxa és una prova pilot demostrativa per convertir a gas natural una de les màquines que desplacen els contenidors a les terminals, les ‘straddle carriers’, situada a l’APM Terminal.

El port logístic

Al costat de la terminal de contenidors BEST (de Hutchison Ports) s'hi troba la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL). Està formada per 239 hectàrees especialitzades en serveis logístics de valor afegit per a les mercaderies que passen pel port.

Els edificis logístics de nova construcció tenen la segona màxima categoria del sistema de certificació d’eficiència energètica Leed (Leadership in Energy & Environmental Design) i 60.000 metres quadrats de cobertes de naus i marquesines estan ocupades per plaques fotovoltaiques amb una capacitat de generació de més de 3 MW elèctrics.

El port de l’energia

El Port de Barcelona és clau en la recepció dels recursos energètics del país, i un ‘hub’ logístic d’hidrocarburs de la Mediterrània. L’any 2017 hi van passar 14,4 milions de tones de líquids a granel, sobretot hidrocarburs. El principal, amb 4 milions de tones, va ser el gas natural.

La zona del port dedicada a l’energia inclou una planta regasificadora (Enagás), que és clau en la gasificació del transport de mercaderies al Port. La planta ha construït un nou sistema de transferència per carregar el gas a la gavarra que després el subministrarà als vaixells.

Producció: Auri Garcia Morera

Disseny: Ricard Marfà

Programació: Idoia Longan
Marc Funollet

Port de Barcelona, el port europeu que més creix

Viatge virtual a l’interior del Port de Barcelona

El gran ‘hub’ logístic de la Mediterrània aposta pel creixement sostenible

Contingut patrocinat per

Cinc ports en un

El Port de Barcelona és la principal infraestructura de transport i serveis de Catalunya. Genera 41.200 llocs de treball i té un paper fonamental en l’economia del país, especialment en la canalització de les exportacions i les importacions. És un port molt diversificat, fins al punt que integra cinc ports en un: el port ciutadà, el port de creuers, el port comercial, el port logístic i el port de l’energia.

Segons les estimacions de Barcelona Regional, l’activitat del port suposa el 7,6% de la concentració d’òxids de nitrogen (NOx) a l’aire de la ciutat (molt per sota del trànsit de vehicles, que suposa el 60%) i l’1,5% de la concentració de partícules en suspensió (PM10). Per reduir les emissions, el Port impulsa un Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire amb 53 mesures.

El port ciutadà

Informació dels punts

El Port Vell, o port ciutadà, és la part més antiga del Port de Barcelona. Acull activitat pesquera, industrial, nàutica, esportiva, espais de negocis i emprenedoria digital, hotels, recintes comercials, museus i espais de formació. Entre barcelonins i turistes, cada any rep 17 milions de visitants.

De les aigües del port es retiren cada any més de 400 m3 d'escombraries marines gràcies a la feina de tres embarcacions. Aquesta mesura i d’altres han permès que, entre el 2000 i el 2016, la presència de nutrients inorgànics en l’aigua portuària s’hagi reduït més d’un 70% i l’indicador de biodiversitat s’hagi multiplicat per més de dos.

El port de creuers

El Port de Barcelona és el primer port d’Europa i de la Mediterrània en creuers, amb 2,7 milions de passatgers anuals.

Les emissions dels creuers suposen tan sols l’1,2% de la concentració d’òxids de nitrogen (NOx) i el 0,23% de la concentració de partícules en suspensió (PM10) a l’aire de la ciutat. Per reduir les emissions, el port promou com a combustible alternatiu per als vaixells el gas natural liquat, que és el combustible fòssil menys contaminant. Impulsa projectes per disposar de gavarres que subministrin aquest combustible als creuers de gas natural liquat que a partir del 2019 faran escala al Port.

El port comercial: els ferris

A més dels creueristes, el Port també rep 1,4 milions de passatgers de ferris de línia regular a l’any.

L’activitat dels ferris suposa només l’1,4% de la concentració d’òxids de nitrogen (NOx) i el 0,28% de la concentració de partícules en suspensió (PM10) a l’aire de la ciutat. Des del febrer de 2017 un dels ferris de Baleària que cobreix la ruta Barcelona-Palma ja fa servir el gas natural liquat durant tota la seva estada al Port. A més, s’ha impulsat un projecte pilot de construcció d’un generador alimentat amb gas per subministrar electricitat als ferris des del moll durant la seva estada a port.

El port comercial: els vehicles

El Port de Barcelona també és el primer port de transport de vehicles de la Mediterrània, amb prop d’un milió de cotxes transportats a l’any.

De tots els vehicles que entren o surten del port, un 34% ho fan en tren. El conjunt del tràfic ferroviari, que inclou sobretot vehicles i contenidors, suposa un estalvi de 23 milions d’euros anuals en externalitats negatives com la contaminació, el soroll, la congestió o els accidents. A més, el Port impulsa el projecte CarEsmàtic (amb finançament europeu) per adaptar-se a les necessitats logístiques del transport del vehicle elèctric.

El port comercial: els contenidors

En tràfic de contenidors, el Port de Barcelona va ser el port europeu que més va créixer l’any passat. Va passar dels 2,2 als 3 milions de contenidors, un increment del 32% en un any.

El principal projecte que s’ha posat en marxa és una prova pilot demostrativa per convertir a gas natural una de les màquines que desplacen els contenidors a les terminals, les ‘straddle carriers’, situada a l’APM Terminal.

El port logístic

Al costat de la terminal de contenidors BEST (de Hutchison Ports) s'hi troba la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL). Està formada per 239 hectàrees especialitzades en serveis logístics de valor afegit per a les mercaderies que passen pel port.

Els edificis logístics de nova construcció tenen la segona màxima categoria del sistema de certificació d’eficiència energètica Leed (Leadership in Energy & Environmental Design) i 60.000 metres quadrats de cobertes de naus i marquesines estan ocupades per plaques fotovoltaiques amb una capacitat de generació de més de 3 MW elèctrics.

El port de l’energia

El Port de Barcelona és clau en la recepció dels recursos energètics del país, i un ‘hub’ logístic d’hidrocarburs de la Mediterrània. L’any 2017 hi van passar 14,4 milions de tones de líquids a granel, sobretot hidrocarburs. El principal, amb 4 milions de tones, va ser el gas natural.

La zona del port dedicada a l’energia inclou una planta regasificadora (Enagás), que és clau en la gasificació del transport de mercaderies al Port. La planta ha construït un nou sistema de transferència per carregar el gas a la gavarra que després el subministrarà als vaixells.

Producció: Auri Garcia Morera

Disseny: Ricard Marfà

Programació: Idoia Longan
Marc Funollet

Port de Barcelona, el port europeu que més creix