Amb el suport de:

Fundación Barça

CA ES

El meu fill fa bullying?

Descobreix què és l’assetjament i què pots fer per combatre’l

Amb el suport de:

Fundación Barça

Selena Soro

Il·lustracions

Miguel Montaner

2 de maig del 2020

1.

Què és el

bullying?

Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying
Bullying

Conducta de persecució física i/o psicològica que realitza un infant contra un altre/a, a qui tria com a víctima de repetits atacs.

Aquesta acció negativa i intencionada, situa a la víctima en posicions de les quals difícilment pot sortir pels seus propis mitjans.

Olweus, 1993

Per tant, perquè tingui lloc una situació de ‘bullying’ hi ha d’haver:

Group 12 Created with Sketch.

Desequilibri

de poder, ja sigui físic, psicològic o social

Repetició

de les accions al llarg del temps

Intencionalitat

per part de l’agressor

Entorn

que ho tolera i ho permet

Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying
Cyberbullying

Quan un infant o adolescent és turmentat, amenaçat, assetjat, humiliat o molestat d’una manera o altra per un altre infant o adolescent mitjançant l’ús d’internet, tecnologies interactives i digitals o telèfon mòbil

J. Colell i C. Escudé

Una sola acció de ‘ciberbullying’ ja es considera ‘bullying’, sense necessitat de repetició

2.

Bullying.

ho és o no?

Et plantegem una sèrie de situacions habituals.

Saps dir si són ‘bullying’ o no?

Comença

Un infant se sent malament perquè no l’han convidat a l’aniversari d’una companya de classe

És bullying

No és bullying

A Instagram hi ha una foto d’una companya amb comentaris per riure, insults i burles. Però els que l’han compartit diuen que és broma.

És bullying

No és bullying

Jugant a tocar i parar al pati, una companya n’ha tirat una altra a terra. No ha estat volent, però s’ha fet molt mal i ha hagut d’anar a la infermeria.

És bullying

No és bullying

Uns companys han creat un grup de WhatsApp per burlar-se i riure’s d’un altre company.

És bullying

No és bullying

Malgrat que té un nom molt bonic, tota la classe li diu Fideu. A ell no li agrada, però no aconsegueix que ningú deixi d’anomenar-lo pel malnom.

És bullying

No és bullying

El dilluns, sortint de l’escola, una companya es va sentir malament perquè alguns companys i companyes es van riure d’ella per les sabates que duia.

És bullying

No és bullying

Un company sempre regala el seu esmorzar quan surt al pati perquè un altre infant l’amenaça si no ho fa.

És bullying

No és bullying

3.

Qui és qui

en el bullying?

El ‘bullying’ no és només cosa d’agressor i víctima.

Per tant, per intervenir positivament en una situació de ‘bullying’ cal tenir en compte els diversos rols implicats, que no són fixos i poden variar:

Víctima

La víctima és l’objecte de les agressions. L’exposició al ‘bullying’ té conseqüències molt negatives per a la vida d’un infant: provoca estrès tòxic (que pot inhibir el desenvolupament del cervell) i augmenta el risc de problemes de salut, amb una baixada del rendiment escolar i una influència negativa en el desenvolupament del benestar a llarg termini. No hi ha un perfil de víctima: tant un infant tímid com un que és líder poden ser-ho.

Espectador

Els espectadors són aquells que mantenen, afavoreixen o fan possible l’assetjament al llarg del temps. En una situació de ‘bullying’ els espectadors poden assumir diversos papers:

Defensor:

dona suport a la víctima (directament o havent-li demanat ajuda).

Reforçador:

riu les gràcies a l’agressor i consolida la continuïtat de l’assetjament.

Col·laborador

actua de manera més activa per afavorir l’agressor (avisa si la víctima s’acosta, si hi ha un adult a prop…)

Observador aliè:

és el que pensa que el que està passant no té res a veure amb ell.

Agressor

L’agressor és la persona que pren part activa en les agressions. L’agressor se sent més motivat per continuar assetjant si comprova que els observadors normalitzen la situació o li donen suport, cosa que li dona la sensació de gaudir de més lideratge i aprovació social.

TRENCANT LA LLEI DEL SILENCI
EL BULLYING NO TÉ ESPAI

La llei del silenci és la que sosté el 'bullying'.

Víctima

Perquè la víctima trenqui el silenci és bàsic un clima de confiança, ja sigui a l’escola, amb la família o amb els monitors de les activitats esportives i extraescolars.

Observador

Els observadors són els actors principals en la prevenció i erradicació del ‘bullying’ dins del grup. Si l’entorn no dona suport a l’agressor, l’agressor deixa d’agredir.

Agressor

L’agressor difícilment trencarà la llei del silenci, i per això és fonamental que l’entorn sigui més sensible i no mostri tolerància o indiferència davant d’una situació de violència.

4.

Falses

creences

Al voltant del ‘bullying’ hi ha tot un imaginari popular que permet i sosté la seva existència. Segur que alguna vegada has sentit aquestes expressions.

Hi estàs d’acord o en desacord?

Comença

“El ‘bullying’ és una moda”

D'acord

En desacord

“El professor fa ‘bullying’ al meu fill”

D'acord

En desacord

“El ‘bullying’ és cosa de nens, no passa res, és natural”

D'acord

En desacord

“El ‘bullying’ només té lloc entre adolescents”

D'acord

En desacord

“En el món de l’esport no hi ha ‘bullying’”

D'acord

En desacord

Més informació

Protocol d’Ensenyament per a mestres

Ves-hi

Com explicar-ho als infants

Ves-hi

Com prevenir a les escoles

Ves-hi

Per a qualsevol
dubte, truca

Disseny

Ricard Marfà

Programació

Idoia Longan - Marc Funollet - Jordi Guilleumas