Et plantegem una sèrie de situacions habituals.
Saps dir si són ‘bullying’ o no?
Comença
Amb el suport de:
Amb el suport de:
Selena Soro
Il·lustracions
Miguel Montaner
2 de maig del 2020
1.
Què és el
bullying?
Conducta de persecució física i/o psicològica que realitza un infant contra un altre/a, a qui tria com a víctima de repetits atacs.
Aquesta acció negativa i intencionada, situa a la víctima en posicions de les quals difícilment pot sortir pels seus propis mitjans.
Olweus, 1993
Per tant, perquè tingui lloc una situació de ‘bullying’ hi ha d’haver:
Desequilibri
de poder, ja sigui físic, psicològic o social
Repetició
de les accions al llarg del temps
Intencionalitat
per part de l’agressor
Entorn
que ho tolera i ho permet
Quan un infant o adolescent és turmentat, amenaçat, assetjat, humiliat o molestat d’una manera o altra per un altre infant o adolescent mitjançant l’ús d’internet, tecnologies interactives i digitals o telèfon mòbil
J. Colell i C. Escudé
Una sola acció de ‘ciberbullying’ ja es considera ‘bullying’, sense necessitat de repetició
2.
Bullying.
ho és o no?
Et plantegem una sèrie de situacions habituals.
Saps dir si són ‘bullying’ o no?
Comença
Un infant se sent malament perquè no l’han convidat a l’aniversari d’una companya de classe
És bullying
No és bullying
Correcte, Incorrecte, no és ‘bullying’.
Simplement no l’han convidat a un aniversari. Si no el convidessin mai enlloc podríem pensar que passa alguna cosa més, però només per aquest moment no podem considerar-ho.
Següent
A Instagram hi ha una foto d’una companya amb comentaris per riure, insults i burles. Però els que l’han compartit diuen que és broma.
És bullying
No és bullying
Correcte, Incorrecte, és ‘bullying’.
Encara que els altres diguin que és “de broma”, estan ficant-se de manera repetida amb ella i l’estan fent patir.
Següent
Jugant a tocar i parar al pati, una companya n’ha tirat una altra a terra. No ha estat volent, però s’ha fet molt mal i ha hagut d’anar a la infermeria.
És bullying
No és bullying
Correcte, Incorrecte, no és ‘bullying’.
Ha estat un accident
Següent
Uns companys han creat un grup de WhatsApp per burlar-se i riure’s d’un altre company.
És bullying
No és bullying
Correcte, Incorrecte, és ‘bullying’.
Al grup es ficaran amb el company de manera reiterada i intencionada, i ell no podrà fer res per defensar-se.
Següent
Malgrat que té un nom molt bonic, tota la classe li diu Fideu. A ell no li agrada, però no aconsegueix que ningú deixi d’anomenar-lo pel malnom.
És bullying
No és bullying
Correcte, Incorrecte, és ‘bullying’.
És un malnom desagradable que a ell no li agrada. Si el malnom li agradés, no seria ‘bullying’.
Següent
El dilluns, sortint de l’escola, una companya es va sentir malament perquè alguns companys i companyes es van riure d’ella per les sabates que duia.
És bullying
No és bullying
Correcte, Incorrecte, no és ‘bullying’.
Malgrat que no ens hem de riure dels altres. Com que només ha sigut un cop, no hi ha reiteració.
Següent
Un company sempre regala el seu esmorzar quan surt al pati perquè un altre infant l’amenaça si no ho fa.
És bullying
No és bullying
Correcte, Incorrecte, és ‘bullying’.
L'infant no “regala” l’entrepà per gust sinó perquè l’altre company l’ha amenaçat.
Següent
3.
Qui és qui
en el bullying?
El ‘bullying’ no és només cosa d’agressor i víctima.
Per tant, per intervenir positivament en una situació de ‘bullying’ cal tenir en compte els diversos rols implicats, que no són fixos i poden variar:
La víctima és l’objecte de les agressions. L’exposició al ‘bullying’ té conseqüències molt negatives per a la vida d’un infant: provoca estrès tòxic (que pot inhibir el desenvolupament del cervell) i augmenta el risc de problemes de salut, amb una baixada del rendiment escolar i una influència negativa en el desenvolupament del benestar a llarg termini. No hi ha un perfil de víctima: tant un infant tímid com un que és líder poden ser-ho.
Els espectadors són aquells que mantenen, afavoreixen o fan possible l’assetjament al llarg del temps. En una situació de ‘bullying’ els espectadors poden assumir diversos papers:
dona suport a la víctima (directament o havent-li demanat ajuda).
riu les gràcies a l’agressor i consolida la continuïtat de l’assetjament.
actua de manera més activa per afavorir l’agressor (avisa si la víctima s’acosta, si hi ha un adult a prop…)
és el que pensa que el que està passant no té res a veure amb ell.
L’agressor és la persona que pren part activa en les agressions. L’agressor se sent més motivat per continuar assetjant si comprova que els observadors normalitzen la situació o li donen suport, cosa que li dona la sensació de gaudir de més lideratge i aprovació social.
TRENCANT LA LLEI DEL SILENCI
EL BULLYING NO TÉ ESPAI
Perquè la víctima trenqui el silenci és bàsic un clima de confiança, ja sigui a l’escola, amb la família o amb els monitors de les activitats esportives i extraescolars.
Els observadors són els actors principals en la prevenció i erradicació del ‘bullying’ dins del grup. Si l’entorn no dona suport a l’agressor, l’agressor deixa d’agredir.
L’agressor difícilment trencarà la llei del silenci, i per això és fonamental que l’entorn sigui més sensible i no mostri tolerància o indiferència davant d’una situació de violència.
4.
Falses
creences
Al voltant del ‘bullying’ hi ha tot un imaginari popular que permet i sosté la seva existència. Segur que alguna vegada has sentit aquestes expressions.
Hi estàs d’acord o en desacord?
Comença
“El ‘bullying’ és una moda”
D'acord
En desacord
El ‘bullying’ ha existit sempre, però és un fenomen que queda amagat als adults i només s’estudia des dels anys 70. Actualment, un de cada deu infants pateix ‘bullying’, i una de cada tres víctimes a l’escola primària no demana ajuda per vergonya o sentiment de culpa. El ‘ciberbullying’ ha magnificat l’impacte i difusió del fenomen.
Següent
“El professor fa ‘bullying’ al meu fill”
D'acord
En desacord
Aquesta afirmació és incorrecta. El ‘bullying’ es un fenomen entre iguals, entre menors. Si no, no és ‘bullying’.
Següent
“El ‘bullying’ és cosa de nens, no passa res, és natural”
D'acord
En desacord
El ‘bullying’ és una forma de violència, i la violència no s’ha de normalitzar en cap cas: les investigacions indiquen que una agressió és una conducta apresa, no una resposta natural dels infants. També és una falsa creença l’afirmació que el ‘bullying’ fa els infants més forts. Les situacions d’assetjament fan baixar l’autoestima i poden derivar en suïcidi.
Següent
“El ‘bullying’ només té lloc entre adolescents”
D'acord
En desacord
Actualment, un de cada tres infants pateix ‘bullying’ a les escoles de primària de Catalunya. De fet, es registra més assetjament que a secundària, però són els casos de suïcidi entre adolescents els que ens alarmen. El ‘bullying’ tampoc distingeix entre nens i nenes: tots poden ser víctimes, agressors o observadors. Les dades indiquen que la majoria d'infants de primària, un 51,7%, són observadors.
Més informació
Següent
“En el món de l’esport no hi ha ‘bullying’”
D'acord
En desacord
El 9% dels infants que practiquen futbol formatiu a Catalunya són víctimes de ‘bullying’. Si es percep que en l’esport no hi té lloc és perquè molts d’aquests infants canvien de club o abandonen l’esport en qüestió, de vegades sense que ni tan sols els seus pares en sàpiguen el motiu real.
Més informació
Següent
Disseny
Programació