El 95% de la població catalana ha estat en algun moment exposada a valors de contaminació per sobre de les recomanacions de l’OMS. En ciutats com Madrid o Barcelona, el 75% de les emissions contaminants procedeixen del trànsit. El vehicle elèctric és una palanca essencial per millorar la qualitat de l’aire a les ciutats i les emissions de CO2 i, segons l’OMS, l’any 2040 el 55% de les noves vendes seran de vehicles elèctrics.
¿Vols saber quants diners estalviaries en benzina amb un cotxe elèctric? ¿O què has de fer per carregar-lo a casa o a la via pública? Si esteu pensant en comprar-vos un vehicle elèctric, aquesta guia és per a vosaltres.
El consum d’un cotxe elèctric és similar al d’una nevera o un congelador (al voltant dels 2.000 kWh l’any). El motor elèctric suposa un estalvi important, no només perquè l’electricitat és més barata que la benzina o el dièsel, sinó perquè també és més eficient: moure la mateixa massa requereix menys energia elèctrica que combustible.
La meitat d'emissions en càrrega
Amb el mix energètic de producció elèctrica actual al nostre país, un vehicle elèctric emet en la càrrega uns 40 grCO2/km, un 52% menys del que la UE exigirà als vehicles de combustió interna el 2021.
1 tona de CO2 d’estalvi
Per cada vehicle de combustió que se substituís per un elèctric, es podria estalviar 1 tona de CO2 a l’any per vehicle. Electrificant tot el parc que hi ha a l’estat espanyol (25 milions de vehicles) s’estalviarien 80 MtCO2, el 24% del total d’emissions a Espanya.
Producció elèctrica 100% renovable el 2050
De cara al 2050, la UE vol assolir l’objectiu d’emissions zero de CO2. La previsió és que tota la producció elèctrica tingui el seu origen en fonts 100% renovables i, per tant, els vehicles elèctrics seran zero contaminants també en la càrrega.
Emissions de CO2 g/km2
Llegenda
Dièsel
Benzina
Metà
Elèctric
Altres partícules g/km2
Llegenda
Dièsel
Benzina
Metà
Elèctric
Tenir un cotxe elèctric, en 4 claus
Triar el cotxe elèctric
Segueix els consells de l’expert en Motor de l’ARA:
La potència mitjana contractada als habitatges catalans
Un punt de recàrrega domèstic no requereix grans instal·lacions, ja que el cotxe consumeix com un dispositiu elèctric més. Tots els vehicles es poden recarregar amb una potència mínima de 3,7 kW, mentre que la potència contractada mitjana dels habitatges catalans és de 5,5 kW. Si es fa la recàrrega durant la nit, quan no es fa tant ús de la resta de dispositius, no cal ni incrementar la potència elèctrica de l’habitatge.
Consulta les tarifes
Amb Tempo Zero, per exemple, pagaràs 0 euros pels kWh consumits en horari nocturn i amb energia verda
En el cas de garatges comunitaris hi ha la possibilitat de fer instal·lacions individuals, que és el més habitual, o una única instal·lació anomenada troncal.
Per a les instal·lacions individuals, la connexió es realitza directament al comptador individual del client o en el quadre de llum del seu habitatge. El carregador que s’aconsella instal·lar per seguretat és un Wallbox. Endesa X compta amb una oferta global que inclou la instal·lació del carregador per menys d’un euro al dia i la càrrega del vehicle per zero euros amb energia verda en horari nocturn.
Si el client ja disposa d’un punt de subministrament en l’edifici on hi ha la plaça del garatge (per exemple, el del seu propi pis), no cal que s’instal·li cap nou punt de subministrament.
Per aquest tipus d’instal·lacions només cal informar a la comunitat (descarrega’t aquí el model de carta) i no es requereix cap aprovació de la Junta. El propietari paga directament l’energia consumida a la seva companyia comercialitzadora.
Instal·lació compartida
Diversos comptadors a compartir amb els veïns interessats
En el cas d’una instal·lació compartida, es munta un esquema troncal amb un comptador principal a l’origen de la instal·lació i comptadors secundaris associats a cada un dels equips de recàrrega, segons el nombre de veïns interessats. Aquest tipus d’instal·lacions sí que requereixen d’una aprovació per part de la junta de la comunitat i serà la mateixa comunitat la que haurà de donar d’alta el nou punt de subministrament destinat a la recàrrega dels vehicles elèctrics. L’energia elèctrica consumida serà assumida pels usuaris dels vehicles elèctrics, mitjançant comptadors secundaris i un sistema de pagament gestionat pel mateix administrador de finques.
Com localitzar un punt de recàrrega
Amb l’aplicació Juice Pass podràs trobar punts de recàrrega instal·lats a la via pública o en pàrquings, estacions de servei, cadenes hoteleres i centres comercials. La càrrega es pot pagar amb la targeta de crèdit sense necessitat de ser client d’Endesa.
Entre el 2019 i el 2020 Endesa X instal·larà a Catalunya 300 carregadors a la via pública i en llocs d’accés públic (pàrquings, estacions de servei, cadenes hoteleres, centres comercials, etc.) amb electricitat 100% certificada d’origen renovable. L’objectiu per al 2023 és que a tot l’Estat hi hagi 108.000 punts de recàrrega de vehicles elèctrics.
Actualment a Catalunya hi ha 124 punts de recàrrega instal·lats en una trentena d’aparcaments Saba i Saba Barcelona Bamsa. Tots els punts compten amb tecnologia de 22 kW (semiràpida), de manera que els usuaris poden recarregar el 80% de la bateria del seu vehicle elèctric en aproximadament 1 hora. També se’n podran trobar, properament, a 12 estacions de Petromiralles a Catalunya.
Un cotxe elèctric es condueix de manera diferent a un de tèrmic. No hi ha soroll mecànic, ni vibracions, i la conducció és extraordinàriament suau.
Posa atenció als vianants o els ciclistes despistats per l’absència de soroll mecànic.
Tingues en compte que un vehicle elèctric no té caixa de canvis ni embragatge i que, per tant, es condueix com un automàtic.
La força inicial és instantània i l’acceleració és superior a la que ofereix un cotxe convencional, cosa que demana una certa suavitat quan accelerem, sobretot els primers metres.
NOTA:
Càlcul amb un consum de 16 kWh per al vehicle elèctric cada 100 km. Preu de l’electricitat estimat per a una bateria de 22 kWh i amb el preu mitjà (2,1 euros la recàrrega) entre una tarifa sense discriminació horària (2,72 €/recàrrega) i una tarifa amb discriminació horària (1,48 € / recàrrega). Preu per al vehicle de combustible calculat amb un consum de 6 litres de dièsel (1,14/l) cada 100 km.