1981
Es crea el Patronat Municipal de Turisme.
El 1981 va néixer el Patronat Municipal de Turisme que després, el 1993, passaria a ser Turisme de Barcelona.
Turisme de Barcelona celebra el 30è aniversari amb la gestió i la sostenibilitat com a reptes i la ciutadania al centre
Fa 30 anys, Barcelona era una ciutat de turisme de negocis, amb activitat entre setmana i durant la primavera i la tardor. El turisme vacacional pràcticament no existia, i així va ser com el 1993, després de l’èxit dels Jocs Olímpics de 1992, va néixer Turisme de Barcelona. En plena crisi econòmica mundial, l’entitat va començar a promocionar la ciutat com a destinació turística: Barcelona necessitava donar-se a conèixer. Aquesta és la història de 30 anys obrint una ciutat al món.
El 1981 va néixer el Patronat Municipal de Turisme que després, el 1993, passaria a ser Turisme de Barcelona.
El Barcelona Convention Bureau va néixer per promocionar la ciutat com a seu de congressos, convencions i viatges d'incentiu. Més endavant passarà a integrar-se a Turisme de Barcelona, del qual des d’aleshores ha estat el seu programa estrella.
Neix la marca Barcelona Bus Turístic, conjuntament amb TMB. Al llarg dels anys, el bus es presenta com un mitjà de transport útil per a la redistribució dels visitants per tota la ciutat, i els acosta als equipaments culturals, que necessiten els visitants per a la seva viabilitat econòmica.
Turisme de Barcelona neix amb l’objectiu de posicionar Barcelona com a destinació turística. Destaca també per promocionar directament l’oferta de serveis de la ciutat, tant als operadors turístics com, en l’última dècada, al consumidor final, al visitant. Més de 300 productes turístics, que operen les mateixes empreses i diferents espais de la ciutat i de la destinació.
Participat per l’Ajuntament de Barcelona i també pel sector privat (Cambra de Comerç i Fundació Barcelona Promoció), és un consorci que concilia l’interès i el lideratge municipal amb la gestió privada (el que es coneix com a model Barcelona).
Turisme de Barcelona neix amb el precedent del Patronat Municipal de Turisme el 1981.
Una funció bàsica és la d’informació i atenció al turissta. El consorci gestiona una xarxa de 13 punts d’informació, que va iniciar-se el 1996 amb el Centre d’informació Turística de Barcelona. S’inaugura conjuntament amb la botiga BCN Original i el servei de reserves hoteleres, com a primer pas en la millora de l’atenció al visitant. Un altre dels espais d’acollida és el Mirador de Colom, que gestiona TdB, després que en el seu dia se'n recuperés, per a ús de la ciutat, la planta baixa.
Barcelona obté per primera vegada amb el Barcelona Convention Bureau el primer lloc a ICCA. Després l'obté també els anys 2002, 2004 i 2017.
Es constitueix la Barcelona Card, la targeta gratuïta i de descomptes, que durant dècades ha portat visitants als diferents equipaments culturals. Al llarg dels anys ha anat derivant en diferents targetes temàtiques.
A banda dels equipaments culturals, la Barcelona Card ofereix diferents productes i serveis i, en especial, transport públic gratuït.
Neix l’embrió del portal Visit Barcelona.
És la marca de promoció del teixit comercial de Barcelona i aplega les botigues que identifiquen la ciutat. La promoció de la destinació i la projecció internacional de la marca Barcelona s’ha fet de la mà de l’oferta local de les empreses de la ciutat. Més endavant es crea el Barcelona Shopping City, amb una aposta per la descentralització a través del teixit comercial
Estratègia d’anys temàtics per donar impuls al relat de la Destinació. Se celebren també l'Any Gaudí i l'Any de l’Esport.
És la fira més important del món en el sector de les reunions.
Col·laboració amb els cossos policials per atendre els visitants objecte de furt amb atenció en idiomes i informació especialitzada.
L’any 2006 es crea la plataforma virtual Barcelona Tickets per a la venda de productes turístics propis, com la Barcelona Card i els Barcelona Walking Tours, i de tota l’oferta dels operadors locals. Des del Consorci es treballa en la creació, producció, gestió i comercialització de productes turístics segons el relat de la Destinació i sota l’objectiu d’acompanyament a les empreses.
Aquest nou servei representa un revulsiu perquè els visitants, abans de marxar, amb el retorn dels diners en metàl·lic, tornin a invertir a la ciutat.
Incorpora un programa en clau de descentralització que porta per lema Barcelona és molt més.
Comença el camí cap a la sostenibilitat turística.
La cultura se situa en el centre del relat.
L'Observatori de Turisme es crea, inicialment, amb la Diputació de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona i més endavant, el 2019, s’afegeix la Cambra de Comerç amb l’objectiu de compartir i generar coneixement aportant anàlisi, descripció i avaluació de l’activitat turística a la destinació Barcelona.
Paral·lelament, el Barcelona Convention Bureau rep el Premi World Travel Awards com a millor destinació de turisme de negocis.
Es crea el programa Barcelona Medical Destination i s’insisteix en posar el focus en la cultura posant en valor la literatura, amb la creació de 7 rutes literàries. També es crea la Barcelona Genuine Shops, una ruta guiada per impulsar els comerços emblemàtics i les botigues singulars de la ciutat.
Aquest any Turisme de Barcelona entra en el Comitè Executiu de l'OMT com a representant d’Europa. Turisme de Barcelona impulsa els Premis Barcelona Sustainable Tourism a les Bones Pràctiques en reconeixement a l’esforç i dedicació de les empreses en l’àmbit de la sostenibilitat ambiental, social, cultural i de l’accessibilitat.
Es crea per promoure el comerç de la ciutat, més enllà del centre.
El premi s'obté per abordar gestió i promoció de manera integral.
Hi ha un acord de Turisme de Barcelona amb l’Associació Vitivinícola de Catalunya per promoure els Premis Cartaví per fomentar la presència dels vins catalans a les cartes dels restaurants.
Més endavant, el 2022, Turisme de Barcelona reforça l’estratègia per la promoció vitivinícola i del territori impulsant el Premi Vinari a la Millor Iniciativa d’Innovació i Dinamització Enoturística.
Aquest any, Barcelona assoleix el major impacte econòmic en turisme de reunions de tota la història amb 1.901 M€.
El 2019 també es presenta el Compromís per a la Sostenibilitat Turística Barcelona Biosphere per a les empreses turístiques. Aquell any s’hi acullen ja les primeres 100 empreses. El director del Convention Bureau de Turisme de Barcelona és nomenat president de l’ICCA per Espanya i Portugal.
Al rànquing ICCA, Barcelona es posiciona com la primera ciutat del món en nombre de delegats participants en congressos.
Inici de la pandèmia. Es tanca la connectivitat i el sector viatges es paralitza. Les mesures de confinament implantades per controlar la crisi sanitària comporten el tancament de fronteres de 183 països i una caiguda sense precedents dels fluxos de turistes internacionals. Turisme de Barcelona llança un Pla per reimpulsar Barcelona i reactivar l’activitat de l’economia del visitant.
Es presenta la nova Estratègia de Màrqueting Turístic de la Destinació Barcelona (EMTDB) en clau de territori, un document elaborat conjuntament amb l’Ajuntament, la Cambra de Comerç i la Diputació de Barcelona destinat a millorar la qualitat de vida de les persones residents i reforçar el posicionament de la ciutat i la competitivitat de les empreses del sector
El govern municipal aprova la Mesura de Govern Creació de Nous imaginaris i continguts per millorar la mobilitat i la sostenibilitat turística. A partir d’aquest moment es comença a treballar en la creació de nous imaginaris amb el relat Barcelona. Es crea el programa Barcelona, destí Ciència, Barcelona Workation per als anomenats nòmades digitals, i el BCNx10
La campanya “Barcelona like never before” recupera la promoció internacional presentant la ciutat com una de les millors destinacions urbanes del món. Més de 600 empreses reben el segell Biosphere del ‘Compromís per a la Sostenibilitat Turística Barcelona Biosphere’.
Turisme de Barcelona commemora el Dia Internacional de l’Orgull amb una acció per visualitzar Barcelona com a destinació de la diversitat
El Barcelona Convention Bureau segueix sumant reconeixements en rebre el premi M&IT com a millor Convention internacional
Barcelona obté 41 milions dels fons europeus per a la desconcentració i millora de la qualitat turística. La ciutat tanca un estiu de recuperació turística amb menys visitants i estades més llargues. Aquest any també s’impulsa la participació en l’organització de la Copa de l’Amèrica (2022-24).
Es llança la campanya “La revolució gastronòmica continua a Barcelona”, per promocionar l’excel·lència gastronòmica de la ciutat. També s'impulsen Barcelona Workation, Barcelona destí ciència i Barcelona ciutat de literatura.
Un aniversari molt especial celebrat en un acte a l’esplanada de l’estadi olímpic, amb la ciutat als seus peus, amb més de 800 persones de tots els sectors i àmbits implicats en l’anomenada economia del visitant.
Es capten grans esdeveniments com la Gala Michelin o la sortida de La Vuelta Ciclista a España que des del 1962 no s’havia tornat a produir a la capital catalana.
Aquest any es treballa en el Pla dels fons Next Generation a desenvolupar en dos anys.
L’acció de Turisme de Barcelona evoluciona de la mà de les necessitats de la mateixa ciutat. Barcelona és reconeguda com a Destinació i ha traçat la línia de la gestió com a nou repte de futur. Així mateix, la promoció que porta a terme es modula i consensua amb el sector i l’acadèmia, segons els diferents plans estratègics, el primer dels quals per al període 2009-2015 i la nova Estratègia de Màrqueting Turístic de la Destinació Barcelona de 2021. Destaca l’aposta absoluta per la digitalització, amb els Fons Next Generation i per la sostenibilitat, amb el Compromís per a la Sostenibilitat Turística Barcelona Biosphere de els empreses turístiques, amb el BCB com a exemple com a primer Convention Bureau a aconseguir aquesta certificació (2023).
.En l’última legislatura municipal, s’ha desplegat la Mesura de Govern de nous imaginaris per al turisme, amb nous àmbits i un nou relat al voltant de la cultura, el patrimoni cultural religiós, la Destinació Ciència... I amb el coneixement i el rigor de les dades, amb el nou Observatori del Turisme a Barcelona: ciutat i regió 82017). Internament, s’han renovat i aprovat uns nous estatuts, per fer front als nous reptes del turisme a la ciutat, dins d'un marc integrador de gestió publico privada.
La capital catalana s’ha situat en el top 5 mundial de turisme de reunions (rànquing ICCA) i ha captat els principals congressos del món, com el Mobile World Congress la fira IBTM entre d’altres. Aquest segment destaca pel valor que aporta a la ciutat pel seu paper tractor de talent, notorietat internacional, desestacionalització i repetibilitat en la visita. El turisme de reunions, la gran fortalesa, històrica, del sector a Barcelona fa un pas endavant en la sostenibilitat i el legacy o llegat perdurable en el temps.
El futur de Turisme de Barcelona està pensat en clau ciutat. La sostenibilitat i la cultura en seran els vectors principals, amb els barcelonins com a principals beneficiaris de l’activitat del visitant. I amb la gestió que pren protagonisme davant la promoció. Amb Barcelona al centre.