Electrificació dels molls
De les 315.000 tones anuals de CO2 que emet l’activitat portuària, 215.000 provenen dels vaixells, incloent-hi les derivades de les maniobres i l’estança al port. Per reduir l’emissió d’agents contaminants, el Port de Barcelona vol electrificar els molls on fan escala els creuers, portacontenidors, vaixells de vehicles i ferris. El projecte partirà de la connexió a la xarxa d'alta tensió per poder disposar de la potència elèctrica necessària, uns 80.000 kW, perquè els vaixells es puguin connectar i aturar els motors.
Bonificacions als vaixells més ecològics
Les bonificacions als vaixells que segueixen criteris mediambientals són una de les poques eines de què disposen els ports per incidir en el sector marítim. Des de l’any 2014, el Port de Barcelona bonifica els vaixells amb gas natural i des del 2018 els de bateries.
Promoció de nous combustibles
El Port de Barcelona es va adherir el juliol de 2018 al programa World Ports Climate Action Plan (WPCAP), una iniciativa on participen els principals ports del món i que té com a objectiu promoure i impulsar en el sector portuari i marítim la descarbonització de l’activitat. Una de les principals iniciatives d'aquest programa és donar suport i facilitar els desenvolupaments tecnològics de nous combustibles que no emetin carboni, com ara el gas natural, l’hidrogen, l’amoni o el metanol. El Port de Barcelona és actualment un dels pocs ports d'Europa que subministra gas natural liquat de manera regular a tres ferris (des de cisterna) i dos creuers (des de gavarra).