Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya
Imatge portada

Il·lustracions:

Mari Fouz

Juliol 2024

Il·lustració

La Fàtima i el Roger són una parella amb un fill i una filla, el Pol i la Marina, de 4 i 6 anys.

Il·lustració

Ja han tingut contacte amb llibres i contes, però ara comencen a entrar en l’etapa lectora i volen ajudar-los a establir una bona relació amb la lectura.

Il·lustració

L’escola té un pes cabdal en aquesta missió. Però igualment d’important és la família, especialment en aquestes edats.

Imatge

Posa't a prova

Imatge

La Fàtima i el Roger es pregunten quines són les edats clau d’aprenentatge de la lectura per poder acompanyar millor el procés del Pol i la Marina. Què els diries?

L’etapa d’aprendre a llegir és àmplia, dels 4 als 8 anys.

El fet d'aprendre a llegir es dona sempre entre els 5 i els 6 anys.

L’etapa d’aprenentatge és entre els 7 i els 9 anys.

No hi ha cap barem d’edat concret. L’edat és diferent en cada infant.

Pares i mares amics seus llegeixen un conte en veu alta als seus infants abans d’anar a dormir. Ells no saben si haurien de potenciar més aquesta activitat. Què et sembla?

La lectura en veu alta és secundària a l’hora de crear hàbits lectors. El més important és que els infants desenvolupin autonomia lectora. Per a això llegir en veu alta no és del tot d’ajuda i fins i tot pot arribar a ser contraproduent.

La lectura en veu alta és clau en el desenvolupament de l’hàbit lector dels infants. Nodreix el seu imaginari, educa l’oïda i la capacitat d’atenció i els prepara per a la lectura en solitari.

L’aprenentatge dels fills els ha portat a plantejar-se la seva pròpia relació amb la lectura. És important el model lector que els fills veuen en els seus pares i mares?

Molt! Els infants aprenen per imitació. Els seus pares i mares són els seus referents i que els vegin llegint serà fonamental per crear l’hàbit.

És molt important dels 4 als 8 anys. Un cop ja poden llegir sols, als 8-9 anys, deixa de ser-ho, en favor de la seva autonomia lectora.

És important que, en els espais familiars, els llibres estiguin presents i integrats en el temps d’oci i en l’espai. Que no siguin objectes rars.

La a i la c són correctes.

Han entès que són referents per a l’hàbit lector dels seus infants. Però com podrien complementar-lo més enllà d’ells mateixos i l’àmbit domèstic?

Podrien visitar les biblioteques i llibreries on trobaran una àmplia selecció de llibres.

Podrien participar en activitats al voltant dels llibres amb els infants: sessions de contes, clubs de lectura, presentacions de llibres o d’altres com ara anar al teatre.

Podrien confiar a l’escola la tasca de desenvolupar els seus hàbits de lectura i ocupar-se d’altres aspectes més importants de l’educació dels infants.

La a i la b serien ambdues adequades.

La Fàtima i el Roger han sentit a dir que les escoles fan servir mètodes diferents per a ensenyar a llegir. Els ajudes a saber quins són?

El mètode sintètic.

El mètode global o analític.

S'usen tots dos.

La Marina i el Pol solen ser força aplicats a l’escola. A casa, però, sucumbeixen a passatemps com mirar la televisió. Fins a quin punt han de fer pressió per a fer que llegeixin?

És important ser estricte a l’hora de donar espai al fet lector. Si és necessari, caldrà obligar els infants a fer-ho imposant-ho. Sense aquesta imposició sovint resulta molt difícil aconseguir generar l’atenció necessària.

El més adequat és convertir la lectura en una rutina o hàbit i no en una imposició i vincular-la a la motivació i el plaer.

A l’hora de regalar-los llibres, què haurien de tenir en compte la Fàtima i el Roger?

Sobretot l’edat i el nivell. Per la resta, poden triar les lectures de cada moment indistintament.

L’edat, el nivell, la qualitat de la lectura i els seus gustos personals. No tots els infants han de llegir el mateix. Cada un ha de trobar el que li agradi més.

L’edat, el nivell i la qualitat de les lectures. Si el llibre és de qualitat i adequat per l’edat segur que els agrada.

Els mòbils són omnipresents en les nostres vides i la Fàtima i el Roger es pregunten com haurien d’abordar aquest tema amb els infants en aquesta primera etapa d’aprenentatge de la lectura. Què els diries?

La lectura en un mòbil és més perjudicial per a la vista i la nostra comprensió lectora és menys profunda.

La lectura prolongada en una pantalla de mòbil és igual de positiva que la d’un llibre en paper o un e-book. Poden deixar que combinin les dues indistintament.

Imatge
Il·lustració

La família és un element fonamental per a què els infants creïn bons hàbits lectors i puguin gaudir del plaer de llegir.

Il·lustració

En un món ple d’estímuls, la lectura ens fa desconnectar i ens aporta benestar.

Il·lustració

Posem la lectura al centre dels nostres plans!