Distribució geogràfica
Catalunya i Madrid tenen una representació més gran al Top 100
(24 i 22 empreses respectivament).
Una nova generació de start-ups s’obre camí a Espanya i Portugal malgrat la incertesa dels mercats
Amb reptes com la rendibilitat o la diversitat de gèneres als equips, les noves start-ups impulsen la innovació i generen llocs de treball
Com són aquestes noves empreses? L'estudi Anàlisi d'una nova generació de ‘start-ups’ a Espanya i Portugal, impulsat per CaixaBank, a través de DayOne, amb la col·laboració del Centre d'Iniciativa Emprenedora d‘IESE Business School, en fa una radiografia per extreure’n aprenentatges i fomentar l’emprenedoria.
Sostenibilitat, turisme i restauració, principals oportunitats
Madrid i Catalunya es consoliden i creixen Astúries i el País Basc
Salut, alimentació, impacte i energia, pols d’atracció
Més creixement, menys rendibilitat
Creix la tendència a vendre només en línia
Més qualitat, més competitivitat
Equips més madurs, però amb falta de diversitat
Augmenta el volum de finançament
Catalunya i Madrid tenen una representació més gran al Top 100
(24 i 22 empreses respectivament).
El 65% dels fundadors tenen més d'11 anys d'experiència (44% mostra). El 22% tenen un nivell de formació professional (11% mostra).
El 35% ha aconseguit oferir un producte completament desenvolupat (28% mostra).
El 85% identifica el seu avantatge competitiu en un producte o servei superior a la competència (76% mostra).
Les millors start-ups desenvolupen el seu negoci majoritàriament al sector alimentari i healthcare (7%).
El 43% trien la subscripció com a model de monetització (34% mostra). El 71% prioritzen el model B2B (58% mostra).
El 41% han obtingut finançament de business angels (12% mostra) i el 40% de capital risc (9% mostra). La mitjana de les últimes rondes de finançament arriba als 712.000 euros (291.000 euros mostra).
CaixaBank, a través de DayOne, impulsa els Premis EmprènXXI per premiar les empreses més innovadores i amb més potencial de creixement d'Espanya i Portugal, que enguany han arribat a la seva 15a edició. Al llarg d'aquests anys reconeixent les millors start-ups, s'han convertit en uns guardons de referència en l'ecosistema emprenedor de la península Ibèrica.
Des de la seva creació l’any 2007, el programa ha invertit 6,7 milions d'euros en premis en metàl·lic i accions d'acompanyament, que han beneficiat més de 430 empreses. Al llarg de la seva història, hi han participat més de 8.900 start-ups i més de 3.300 professionals han estat involucrats en comitès i jurats. Aquestes xifres avalen aquests premis, coatorgats al costat del ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, a través d’ENISA, com uns guardons consolidats en el territori, i permeten obtenir una mostra rellevant de les start-ups espanyoles i portugueses en els seus primers anys de llançament.