Objectiu 2030
El Port de Barcelona treballa per ser una infraestructura neutra en emissions
Aquest objectiu està més a prop que mai amb una transformació que portarà a reduir les emissions un 50% l’any 2030.
L’horitzó és a tocar i l’avenç de la transició energètica al Port de Barcelona ja és una realitat.
Amb el suport de :
Aquest 2024 el Port de Barcelona s’ha convertit en el primer port de la Mediterrània que compta amb un sistema OPS (Onshore Power Supply) en una terminal de contenidors.
El sistema OPS permet als vaixells que arriben a la terminal Hutchison Ports BEST connectar-se a la xarxa elèctrica i aturar els motors, eliminant les emissions mentre estan amarrats
S’han desplegat connexions de mitja tensió fins a la vora del moll que proporcionen energia verda a les embarcacions
Connexions
92
Els dos primers anys, l’OPS funcionarà en fase pilot i es preveu que realitzi unes 92 connexions.
Cotxes
-2500T
S’eliminaran 2.500 tones de CO₂ anuals, l’equivalent a uns 135.000 cotxes circulant 30 quilòmetres diaris a l’any.
Inversió
200M
El Pla Nexigen, amb una inversió superior als 200 milions d’euros, instal·larà els pròxims cinc anys punts de connexió en totes les terminals de contenidors, creuers i ferris per subministrar-los energia verda.
Subministrar electricitat als vaixells no és l’única via per reduir les emissions. El gas natural liquat (GNL) s’ha consolidat a Europa com una alternativa molt més neta que el fuel.
Permet eliminar les emissions de partícules i òxids de sofre (SOx), en un 70% les emissions d’òxids de nitrogen (NOx) i al voltant d’un 20% les de CO₂.
El Port de Barcelona compta des del febrer del 2023 amb una gavarra per subministrar GNL als vaixells, la primera amb base en un port de la Mediterrània.
Metres cúbics
143M
Els 143.000 m³ de GNL subministrats a vaixells l’any 2023, el doble que l’any anterior, han situat Barcelona entre els primers ports d’Europa en l’ús d’aquest combustible.
Vaixells
619
Durant el 2023, 619 vaixells propulsats amb GNL van fer escala al Port de Barcelona, i es va reduir en un 10% el total de les emissions que genera el trànsit marítim al port.
Combustibles
5.8%
El percentatge de subministrament de GNL a vaixells respecte al total de combustibles (majoritàriament fuel i gasoil) al Port de Barcelona ha passat del 0,2% el 2021 al 5,8%
Tots aquests esforços estan encaminats a reduir les emissions que genera l’activitat portuària i millorar la qualitat de l’aire a l’entorn del Port de Barcelona alhora que es lluita contra l’emergència climàtica. L’objectiu és reduir les emissions en un 50% l’any 2030 i esdevenir un port neutre en carboni l’any 2050.
El Port de Barcelona dóna el servei que necessita la societat i impulsa la prosperitat al seu entorn. I, cada dia més, ho fa d’una forma sostenible preservant la qualitat de l’aire. Un port que posa el medi ambient, la innovació i la ciutadania al capdavant.