Objectiu 2030

Així està canviant el Port de Barcelona

El Port de Barcelona treballa per ser una infraestructura neutra en emissions

Aquest objectiu està més a prop que mai amb una transformació que portarà a reduir les emissions un 50% l’any 2030.

L’horitzó és a tocar i l’avenç de la transició energètica al Port de Barcelona ja és una realitat.

Amb el suport de :

Logo corporatiu del Port de Barcelona
COM ESTÀ CANVIANT EL PORT DE BARCELONA?     

Aquest 2024 el Port de Barcelona s’ha convertit en el primer port de la Mediterrània que compta amb un sistema OPS (Onshore Power Supply) en una terminal de contenidors.

El sistema OPS permet als vaixells que arriben a la terminal Hutchison Ports BEST connectar-se a la xarxa elèctrica i aturar els motors, eliminant les emissions mentre estan amarrats

S’han desplegat connexions de mitja tensió fins a la vora del moll que proporcionen energia verda a les embarcacions

L’OPS, en xifres

Connexions

92

Els dos primers anys, l’OPS funcionarà en fase pilot i es preveu que realitzi unes 92 connexions.

Cotxes

-2500T

S’eliminaran 2.500 tones de CO₂ anuals, l’equivalent a uns 135.000 cotxes circulant 30 quilòmetres diaris a l’any.

Inversió

200M

El Pla Nexigen, amb una inversió superior als 200 milions d’euros, instal·larà els pròxims cinc anys punts de connexió en totes les terminals de contenidors, creuers i ferris per subministrar-los energia verda. 

COMBUSTIBLES MÉS NETS    

Subministrar electricitat als vaixells no és l’única via per reduir les emissions. El gas natural liquat (GNL) s’ha consolidat a Europa com una alternativa molt més neta que el fuel.

Permet eliminar les emissions de partícules i òxids de sofre (SOx), en un 70% les emissions d’òxids de nitrogen (NOx) i al voltant d’un 20% les de CO₂.

El Port de Barcelona compta des del febrer del 2023 amb una gavarra per subministrar GNL als vaixells, la primera amb base en un port de la Mediterrània.

El GNL, en xifres

Metres cúbics

143M

Els 143.000 m³ de GNL subministrats a vaixells l’any 2023, el doble que l’any anterior, han situat Barcelona entre els primers ports d’Europa en l’ús d’aquest combustible.

Vaixells

619

Durant el 2023, 619 vaixells propulsats amb GNL van fer escala al Port de Barcelona, i es va reduir en un 10% el total de les emissions que genera el trànsit marítim al port.

Combustibles

5.8%

El percentatge de subministrament de GNL a vaixells respecte al total de combustibles (majoritàriament fuel i gasoil) al Port de Barcelona ha passat del 0,2% el 2021 al 5,8% 

EL PORT, UN ‘HUB’ DE PRODUCCIÓ D’ENERGIA NETA

El Pla de Transició Energètica del Port de Barcelona no es limita només a reduir les emissions. També vol convertir el port en un centre de producció d’energies renovables.

El parc solar sobre coberta més gran d’Europa.

Aquest estiu es va completar la instal·lació de plaques solars a una gran nau de la ZAL (Zona d’Activitats Logístiques), el primer pas per convertir-se en el parc fotovoltaïc sobre coberta més gran d’Europa.

Construcció d’una planta de producció de biometà

També s’estan reservant espais del port per dedicar-los a la producció de combustibles verds i energies renovables. A curt termini es preveu la construcció d’una planta de producció de biometà, un combustible amb emissions neutres en carboni, que permetrà substituir el GNL. 

Tots aquests esforços estan encaminats a reduir les emissions que genera l’activitat portuària i millorar la qualitat de l’aire a l’entorn del Port de Barcelona alhora que es lluita contra l’emergència climàtica. L’objectiu és reduir les emissions en un 50% l’any 2030 i esdevenir un port neutre en carboni l’any 2050.

El Port de Barcelona dóna el servei que necessita la societat i impulsa la prosperitat al seu entorn. I, cada dia més, ho fa d’una forma sostenible preservant la qualitat de l’aire. Un port que posa el medi ambient, la innovació i la ciutadania al capdavant.