El gran exponent de la novel·la cavalleresca és també un gran exponent de la novel·la eròtica en català de mitjan segle XV. Joanot Martorell entra en la intimitat dels personatges amb gran dosi de realisme i això permet observar l’amor cortès, l’amor adúlter i l’amor disbauxat, el voyeurisme, l’homosexualitat, el fetitxisme... “Els trumfos de la novel·la són els episodis d’acció i la vida eròtica. L’eros i el tànatos. És un cavaller que venç al camp de batalla i sucumbeix al llit”, explicava Màrius Serra, que l’ha adaptat per portar-la al Teatre Romea aquest estiu.
[...]
Llavors Plaerdemavida el va acompanyar fins al llit, el va fer estirar al costat de la princesa i li va dir que no es mogués fins que ella no l’avisés. Els peus del llit no tocaven la paret, de manera que la donzella s’hi va poder esmunyir i es va col·locar al llit amb el cap entre els de Tirant i Carmesina, de cara a la princesa. Com que les mànigues de la camisa la molestaven, se la va treure. Després va agafar la mà de Tirant i la va posar sobre els pits de la princesa.
El capità li va tocar les mamelles a plaer, va baixar cap al ventre i més avall encara. La princesa es va despertar.
— Valga’m Déu, que n’ets, de pesada! No em pots deixar ni dormir.
— Com sou! No sigueu tan desagradable —va respondre Plaerdemavida, amb el cap sobre el coixí—. Tot just sortiu del bany i teniu les carns llises i la pell molt suau. Fa de bon tocar.
— Toca allà on vulguis —li va dir la princesa—, però no posis la mà tan avall.
— Fareu bé de dormir i deixeu-me tocar aquest cos que ara és meu —va dir Plaerdemavida—, perquè soc aquí en el lloc de Tirant. Oh traïdor de Tirant, on pares? Que content que estaries si tinguessis la mà allà on jo la tinc ara!
Tirant tenia la mà sobre el ventre de la princesa, i Plaerdemavida, la seva sobre el cap de Tirant. Quan notava que la princesa s’adormia, afluixava la mà perquè Tirant toqués a plaer, i quan Carmesina es despertava, li tornava a estrènyer el cap i Tirant parava de toquejar. Així es van estar més d’una hora.
Quan Plaerdemavida va percebre que la princesa estava profundament adormida va afluixar del tot la mà que tenia al cap de Tirant i el capità va voler satisfer el seu desig. Però llavors la princesa es va tornar a despertar.
— Però què fas, dolenta? Que no em pots deixar dormir? Que t’has tornat boja i vols provar el que és contra natura?
Ben aviat Carmesina va descobrir que allò no pertanyia a una dona, i llavors no ho va voler consentir i es va posar a cridar. Plaerdemavida li va tapar la boca i li va dir una cosa a l’orella, perquè cap de les altres donzelles no ho pogués sentir.
— Calleu, senyora —li va xiuxiuejar—, que si us sent la senyora emperadriu la vostra reputació quedarà arruïnada. Aquest que noteu aquí és el vostre cavaller i donaria la vida per vós.
— Maleïda siguis, Plaerdemavida —va dir la princesa—, ets una desvergonyida! Poses en perill la meva honra sense avisar-me!
— Teniu raó, senyora, però ara el mal ja és fet —va respondre Plaerdemavida—, i més val que hi poseu remei perquè tots plegats ens en sortim. En aquests casos, em sembla que el més útil i segur és callar.
Tirant lo Blanc
De Joanot Martorell
1490
Versió en català actual de Màrius Serra
Proa, 2020