Quadern de bitàcola

Grècia: viatge a la presó a cel obert dels refugiats

El tancament de fronteres a l'Europa central ha deixat més de 50.000 refugiats atrapats a Grècia. Un país en bancarrota, encara sota l'impacte de les polítiques d'austeritat, s'ha convertit en el pati del darrere de la UE. Un equip de l'ARA, la reportera Cristina Mas i el cap de Fotografia, Xavier Bertral, recorren el país –Lesbos, Atenes, Idomeni– per explicar-nos el que hi passa. Aquí teniu el quadern de bitàcola d'aquest viatge.

CRISTINA MAS i XAVIER BERTRAL

Enviats especials a Grècia

Lesbos

Atenes

Primer el més recent

Primer el més antic

DIA 8: 11/04/2016

‘Kaló taxidi’, que tinguem sort

Atenes
15:33

No diem adéu: és un arreveure

15:27

Volem cap a casa... 'Kaló taxidi'

DIA 7: 10/04/2016

Idomeni clama per l'obertura de la frontera

16:49

Comencem a tornar: primer cap a Atenes, demà cap a Barcelona

Al cotxe, tornant d'Idomeni cap a Atenes. Malgrat l'horror del que hem vist, ens atrapa la bellesa de la llum mediterrània  XAVIER BERTRAL
Al cotxe, tornant d'Idomeni cap a Atenes. Malgrat l'horror del que hem vist, ens atrapa la bellesa de la llum mediterrània XAVIER BERTRAL

Després dels moments molt durs que hem viscut aquest matí a Idomeni, veient com la protesta dels refugiats a Idomeni ha estat reprimida per la policia macedònia, ara comencem el trajecte de tornada. De moment anem cap a Atenes, on arribarem al vespre, són 600 quilòmetres de distància. Pel camí us enviarem la crònica de balanç del dia i més fotos del que hem presenciat. I demà a la tarda tornem cap a Barcelona amb moltes vivències al cap, moltes notes preses i moltíssimes fotos, a més d'uns quants vídeos.

11:49

Imatges del moment que la policia ha començat a dispersar els refugiats amb gasos lacrimògens

Caos i desesperació al camp on es concentren 10.000 persones amb la confiança de continuar la ruta cap al centre d'Europa

11:13

La policia llança gasos lacrimògens als refugiats

Una noia és traslladada al punt d'assistència del camp de refugiats després de rebre l'impacte dels gasos lacrimògens XAVIER BERTRAL

A les 9.00 del matí, els refugiats del camp d'Idomeni s'han congregat a les vies del tren que separen la frontera entre Grècia i Macedònia amb cartells on clamaven "obriu les fronteres". Una delegació de refugiats ha negociat amb la policia grega i, una altra, amb la policia macedònia per demanar creuar la frontera de manera pacífica i ordenada. Mentrestant, les famílies esperaven amb les motxilles preparades per continuar el seu viatge cap al centre d'Europa. Un home sirià, acompanyat dels seus quatre fills, ens ha dit que "Europa ha d'acollir els refugiats si vol defensar els drets humans".

A les 11.00, els refugiats han avançat cap a la frontera i la policia de Macedònia ha respost amb gasos lacrimògens. Hem vist gent desmaiada i moltes corredisses. Els pares han intentat protegir els nens, la majoria molt espantats i plorant, amb mocadors mullats i suc de llimona.

En aquest moment encara es continue sentint explosions.

10:12

10.000 refugiats reclamen que Europa els obri les portes

Massiva manifestació al camp de refugiats d'Idomeni, a la frontera entre Grècia i Macedònia. Els refugiats, la majoria sirians, iraquians i també alguns afganesos, reclamen que s'obri el pas fronterer i puguin continuar, així, el seu camí cap al centre d'Europa.

08:04

Un nou dia comença al camp de refugiats d'Idomeni

La boira es va obrint a poc a poc i deixa entreveure les tendes. Els ànims estan encesos i hi ha convocada una manifestació. Hi ha molta presència policial, i també l'exèrcit. Fotos de Xavier Bertral.

Twitter Facebook

DIA 6: 09/04/2016

Idomeni: hem arribat al final del camí

20:37

Treballant per al diari de demà